B2B w sektorze e-commerce

Rozwój nowych mediów oraz polskiego rynku e-commerce sprawiają, że sektor B2B coraz częściej dostrzega możliwości płynące z handlu elektronicznego. Klienci obsługiwani do tej pory przez handlowców, coraz częściej oczekują takiego samego poziomu przeprowadzania transakcji, jak klienci sektora B2C.

Platformy B2B – co to jest?

Platformy B2B e-commerce są stworzone po to, by zapewnić spójny, odpowiedni i spersonalizowany proces zakupowy. Niezależnie od tego, czy Twoja firma jest nowa na rynku, czy po prostu potrzebujesz uaktualnić swój obecny sklep, platforma e-commerce B2B jest skierowana dla wszystkich przedsiębiorstw pracujących na relacji B2B.

Poprzez spersonalizowane platformy internetowe pośredniczące w transakcjach sektora B2B, przedsiębiorcy mają dostęp do spójnych i odpowiednich systemów autoryzacji i kontroli procesów. Wśród najważniejszych możemy wskazać: zaopatrzenie, magazynowanie, przetwarzanie procesów płatności, czy system składania i monitorowania realizacji zamówień.

Platforma B2B vs standardowy sklep internetowy

Jeśli zastanawiasz się, czym różni się platforma B2B a standardowy sklep internetowy, już wyjaśniamy!

 PLATFORMA B2B

STANDARDOWY
SKLEP INTERNETOWY

odbiorcyzamknięta grupa klientówklient indywidualny
cenauzależniona od ilości zamawianego towaru bądź statusu przypisanego przez sprzedawcęjednakowa dla wszystkich kupujących
promocje i grupy cenoweustalane indywidualnie dla każdego klienta w zależności od przypisanego statusu lub wartości zamówieniaogólnodostępne dla wszystkich
informacje i dokumenty z poziomu panelu klienta

faktury, płatności, rozrachunki, kredyty kupieckie, dokumenty PZ;
możliwość rozdzielenia konta jednego kontrahenta na kilka podkont z innymi uprawnieniami

faktura, rachunek;
jedno konto dla jednego kontrahenta

składanie zamówieńzakup produktów w dużej ilości; często ten sam w określonych odstępach czasowychzakup pojedynczych sztuk produktów

 

Elementem wspólnym w platformach B2B i B2C są moduły o charakterze marketingowym oraz wsparcie analityczne. Dzięki nim sprzedawcy mogą docierać do nowych odbiorców z poszerzoną ofertą oraz zwiększać ilość zamówień od klientów biznesowych.

Platforma e-commerce B2B – korzyści wdrożenia

Platforma e-commerce B2B przynosi wiele korzyści zarówno dla sprzedawców, klientów, dystrybutorów, jak i handlowców. Wdrożenie takiej platformy sprzedażowej przynosi nie tylko korzyści związane z pozyskaniem nowych klientów, ale także z automatyzacją sprzedaży, oszczędnością czasu oraz wzrostem sprzedaży i zysków z prowadzonej działalności.

Poniżej przedstawiamy punktowo korzyści wdrożenia platformy e-commerce B2B, które decydują o kluczowej roli tego systemu:

  •  Usprawnienie komunikacji z klientem,
  •  Stały dostęp do oferty produktowej,
  •  Sprzedaż zorientowana na klienta,
  •  Automatyzacja sprzedaży,
  •  Redukcja kosztów,
  •  Kontrola procesów,
  •  Integracja z systemami ERP i innymi systemami magazynowo-księgowymi,
  •  Wzrost sprzedaży,
  • Oszczędność czasu.

Platforma e-commerce B2B – na co zwrócić uwagę

Na co zwrócić uwagę przy wdrażaniu platformy e-commerce B2B? Przede wszystkim należy pamiętać o tym, dla kogo wdrażamy rozwiązanie. Platforma sprzedażowa B2B powinna być funkcjonalna i przejrzysta przede wszystkim dla użytkowników systemu. Jeśli kontrahent dokona zakupów w Twoim sklepie i będzie zadowolony z całego procesu, chętniej do Ciebie wróci. Dlatego warto postawić na odpowiedniego i doświadczonego partnera wdrożeniowego, który wyznaczy właściwy kierunek projektu platformy e-commerce B2B dla Twojego przedsiębiorstwa.

Określenie platformy B2B dotyczy również platform integracyjnych, które umożliwiają łączenie i wymianę danych transakcyjnych tj. dokumentów, faktur, zamówień pomiędzy różnymi systemami informatycznymi wykorzystywanymi przez partnerów transakcji.

Integracja B2B z Subiekt (GT / Nexo)

Integracja platformy B2B z Subiekt pozwala na usprawnienie i optymalizację procesów sprzedaży hurtowej. Dzięki automatyzacji procesów sprzedażowych oferta Twojej firmy jest zawsze aktualna.

Integracja B2B z Comarch (Optima / XL)

Tak samo jak w przypatku Subiekta integracja B2B z Comarch przebiega automatycznie. Zautomatyzowany jest zarówno import dokumentów handlowych, stanów magazynowych i cen, jak i eksport zamówień złożonych przez platformę B2B. Dzięki pełnej automatyzacji znika konieczność przepisywania danych, co w efekcie zmniejsza ryzyko popełnienia błędu.